mandag 23. mai 2011

Middagstips-en sikker vinner!

Jeg vender stadig tilbake til middagsrettene jeg fikk ved mammas kjøkkenbord som barn. Når jeg får de samme rettene andre steder er det ingen som kan overgå mamma sine :) Om det er fordi hun lager ekstra god mat eller fordi det er barndommens minner som sitter igjen er ikke godt å si! Jeg tror det må være en god blanding..

En sikker vinner hos barna er poteter med sellerisauce. Enkelt og supergod hverdagsmat!

IMG_6115

Jada, jada- det smaker bedre ut enn det ser ut til! :)

Skrell og skjær i bittesmå biter-

-et stykke sellerirot ( ferdig oppskjært i butikken)

-3 gulrøtter

Kok opp til det blir mykt

Hell av kraften, ta vare på den

Lag en gjevning med smør,mel og kraften etter grønsakene. Tilsett litt buljongkrydder, la det stå å putre litt. Tilsett vann til ønsket konsistens. (saucen skal være litt tykk- som barnaise sauce fks) og putt i de oppskjærte grønsakene

Tilsett medisterpølser i terninger eller små kjøttboller. Jeg brukte kjøttpudding i dag, fordi det var det jeg hadde i skapet- funket like bra!

La det stå og godgjøre seg litt i kjelen

Serveres med kokte poteter og evt ekstra grønsaker..

Jeg lover deg- sellerisauce smaker yammi!! Og ungene elsker det :)

God Middag!

 

4 kommentarer:

  1. takk for godt tips - det skal jeg prøve.Tone

    SvarSlett
  2. Kan tenke meg det er vanskelig å irettesette det sjarmtrollet under her. Hehe. Skikkelig skøyerfjes på henne ja.
    Den middagen ser god ut. Kanskje jeg får prøvd ut den en dag.
    Ønsker deg ei god uke :)

    SvarSlett
  3. Takk for middagstips. Den retten må jeg prøve ut. Det så godt ut, synes jeg!
    Ønsker deg en fin mandagskveld
    Klem Tonje

    SvarSlett
  4. Oi, det må jeg prøve en dag. Så så enkelt ut, og godt!

    SvarSlett