En dag ba en lærer sine elever skrive navnene på sine medstudenter ned på to ark – de skulle sette av litt plass mellom hvert navn. Hun ba dem tenke på det beste de kunne si om hver eneste person, og skrive dette ned under den enkeltes navn. Det tok klassen resten av timen å fullføre oppgaven, og da alle forlot rommet, leverte alle inn sin oppgave.
Neste lørdag lagde læreren en liste til hver eneste elev, hvor det sto hva de andre elever hadde sagt om personen. Om mandagen ga læreren hver enkelt av elevene hennes eller hans liste. Etter kort tid smilte alle elevene. ‘Virkelig’ hørte hun bli hvisket. ‘Jeg visste ikke at jeg betydde så mye for noen’, og ‘Jeg visste ikke at de andre liker meg så mye’, var de fleste kommentarene.
Ingen nevnte senere disse listene. Hun visste ikke om de viste eller diskuterte listene med foreldre sine, men det betydde ikke noe. Oppgaven hadde hatt effekten hun ønsket. Elevene var tilfredse med seg selv og hverandre. Gruppen arbeidet videre.
Mange år senere ble en av elevene drept i Vietnam, og læreren deltok i begravelsen. Hun hadde aldri før sett en militærperson død i en kiste. Han så fin og voksen ut. Kirken var fylt med vennene hans, og en etter en gikk de alle en siste gang forbi kisten. Læreren var den siste som velsignet den døde i kisten.
Mens hun står der kommer en av soldatene som var med å bære kisten bort til henne. ‘Var du Marks matematikklærer?’ Hun nikket ‘ja.’ Så sa han: ‘Mark snakket mye om deg’.
Etter begravelsen deltok de fleste av Marks tidligere klassekamerater i en sammenkomst. Marks mor og far var også der, helt tydelig ville de gjerne snakke med hans tidligere lærer. ‘Vi vil gjerne vise deg noe’ sa hans far, mens han tok lommeboken sin opp av lommen. ‘De fant dette på Mark, da han ble drept. Vi tenkte at du ville gjenkjenne dette’.
Faren brettet forsiktig ut to papirstykker, papir som tydelig var blitt tapet sammen på grunn av slitasje av de mange gangene det hadde vært brettet sammen. Læreren visste uten å se papiret at det var det samme papiret som hun hadde skrevet på alle de fine tingene som kameratene hadde sagt om Mark.
‘Tusen takk fordi du gjorde dette’ sa Marks mor. ‘Som du kan se, satte Mark det meget høyt.’ Alle Marks kamerater samles omkring henne. Charlie smilte skjevt og sa, ‘jeg har også fortsatt min liste, den ligger øverst på skrivebordet mitt hjemme.’ Chucks hustru tilføyde, ‘Chuck ba spesielt om at dette ble limt inn i bryllupsalbumet vårt.’ ‘Jeg har også mitt, det er i dagboka mi’ sa Marilyn. Så tok Vicky, en annen klassekamerat, fram sin lommebok og viste sin slitte liste frem for gruppen, og sa stolt: ‘Jeg har det alltid med meg, jeg tror vi alle har gjemt på lista vår.’
Da satte læreren seg endelig ned og gråt. Hun gråt for Mark og for alle hans venner som aldri ville se ham igjen. De fleste mennesker i dag oppfører seg som om de har glemt at livet en dag stopper. Ingen av oss vet når denne dagen kommer. Fortell menneskene du setter pris på og synes om, at de er spesielle og viktige. Fortell dem det før det er for sent!
Det er så veldig sant.. Jeg har lest den historien for en stund tilbake men den gjør like sterkt inntrykk på meg nå og.. Helt sant at vi må sette pris på hverandre.. Det betyr mye når en kan få noen oppmuntrende ord eller når noen sier noe fint til en..:-) Klem
SvarSlettEn rørende historie og et godt tips til en kommende lærer :)
SvarSlettKlem fra Minda
Ja den er flott.
SvarSlettVi bør virkelig lære noe av den om hvor
viktig det er at vi sier positive ting til hverandre.
Takk for din herlige blogg og gode ord :)
Det var en fin fortelling! Så utrolig viktig det er at vi oppmuntrer hverandre innimellom!:)
SvarSlettHerlig blogg du har også!
Klem Nina
Nydelig historie, ble helt rørt. Kanskje jeg en dag kan gjøre akkurat dette på jobb.
SvarSlettForresten nydelig visdomsord lenger oppe.
Klem